Ilustračné foto: REUTERS/Flavio Lo Scalzo
Bývalý premiér Silvio Berlusconi podnecuje svoje mediálne impérium za svoju kampaň, aby sa tento mesiac stal talianskym prezidentom, čo je krok, ktorý oživuje spiace, no nevyriešené obavy z konfliktu záujmov.
85-ročný miliardársky mediálny magnát, ktorý bol štyri funkčné obdobia premiérom, je formálnym kandidátom talianskej stredopravej aliancie a ovláda tri celoštátne televízne kanály, dennú tlač a niekoľko časopisov.
Mnohí komentátori tvrdia, že Berlusconiho pozadie – bol odsúdený za daňové podvody a organizoval „bunga bunga“ sexuálne večierky – z neho robí ďaleko od ideálneho kandidáta a na papieri mu chýba široká parlamentná podpora.
Berlusconi však pokrčil plecami nad týmito obavami a nedávnymi chronickými zdravotnými problémami a spustil mediálnu kampaň pripomínajúcu tie, ktoré mu pomohli vyhrať tri národné voľby.
Hlasovanie medzi viac ako 1000 poslancami a regionálnymi delegátmi sa začína 24. januára a snaží sa získať podporu množstva nezávislých poslancov a senátorov, ktorí by ho potenciálne mohli dostať do prezidentského paláca.
Aj keď nepotrebuje hlasy talianskej verejnosti, Berlusconi dúfa, že vytvorenie vlny verejnej mienky za jeho kandidatúrou by mohlo pomôcť presvedčiť zákonodarcov, aby ho podporili.
“Chce vybudovať dynamiku, nie je to striktne potrebné, ale jasne si myslí, že to môže byť užitočné,” povedal Daniele Albertazzi, profesor politiky na britskej Surrey University, ktorý pozorne sleduje Berlusconiho kariéru.
Berlusconiho televízne kanály Mediaset už týždne propagujú jeho prezidentské ambície, vyzdvihujú jeho kvality a úspechy a ignorujú nedostatky, ako napríklad prebiehajúci proces za údajné podplácanie svedkov v právnom prípade, v ktorom obvinenia popiera.
Vo štvrtok jeho rodinné noviny Il Giornale zverejnili celostranový inzerát s názvom „Kto je Silvio Berlusconi… kto je lepší ako on?“ Obsahovala desaťročia starú fotografiu bývalého premiéra a zoznam 22 jeho charakteristík a údajných úspechov.
Medzi vlastnosťami sa uvádza „dobrý a veľkorysý človek“, „každý priateľ, nikoho nepriateľ“ a „samostatný človek, príklad pre všetkých Talianov“.
Jedným z jeho vymenovaných úspechov je „ukončenie studenej vojny“. Iné, hoci fakticky nepresné, zahŕňajú „založenie komerčnej televízie v Európe“ a funkciu prezidenta „klubu, ktorý vyhral najviac v histórii svetového futbalu“.
Využíva médiá
Od svojho vstupu do politiky v roku 1994 je Berlusconi obviňovaný, že využíva svoje médiá na propagáciu svojho politického bohatstva a využíva svoju politickú moc na obranu svojich mediálnych záujmov.
Keď však bola pri moci, stredoľavica nezmenila zákon, aby problém vyriešila, možno sa obávala prudkej reakcie Berlusconiho obchodného impéria.
Skromnú legislatívu o konflikte záujmov schválil sám Berlusconi v roku 2004. Hoci sa všeobecne považovala za nedostatočnú, nikdy nebola sprísnená.
“Všetci si mysleli, že Berlusconi bol po roku 2011 mimo obrazu, a tak sa diskusia o konflikte záujmov jednoducho vytratila,” povedal prieskumník verejnej mienky a politický analytik Lorenzo Pregliasco.
“To je celkom typické pre spôsob, akým funguje talianska politika, berieme do úvahy problém len vtedy, keď nastane okamžitá viditeľná núdzová situácia.”
autor: Gavin Jones
Redakčný dodatok
Berlusconi sa nevymyká zo štandardu, ktorým je fakt, že do politiky sa predierajú čoraz viac zbohatlíci – od milionárov, až po miliardárov. Francúzsky prezident E. Macron je exbankár, ktorý pracoval pre klan Rottchildovcov. Na čele českej vlády stál milionár Andrej Babiš. Na Ukrajine bol prezidentom čokoládový barón Petro Porošenko.
Môžeme sa pozrieť aj na Slovensko. Štvrtým prezidentom sa stal milionár Andrej Kiska, voľby (2020) vyhral milionár Matovič. Aj ďalší šéf strany – SaS, Richard Sulík je milionár, rovnako aj predseda parlamentu a strany Sme rodina Boris Kollár. On, aj Andrej Babiš sa rovnako angažujú v médiách.
-red2-