Niekto by možno očakával, že v dnešnej rýchlej dobe by malo byť obdobie Vianoc jedným z tých momentov, kedy človek po pracovnej, fyzickej či psychickej stránke zastaví, zregeneruje, odpúta sa od každodenných stresov a užije si chvíle so svojimi najbližšími. Každý z nás, kto nežije mimo bežného spôsobu života však vie, že realita je iná, často až diametrálne odlišná. Vo veľkej miere k tomu dopomáha napríklad televízny program, mnohí youtuberi, influenceri a iné internetové „vzory“, ktoré nám podprahovo podsúvajú prehnane materialistický prístup k životu. K tomu prirátajme reklamné pútače, internetové bannery či bilboardy, ktoré priam až kričia o najlepších a najvýhodnejších zľavách v tom-ktorom obchode. Pri takomto, denno-dennom a systematickom útoku na myseľ, duchovné vnímanie a prežívanie človeka – či už ako jednotlivca alebo ako časť nejakej sociálnej skupiny – sa niet čomu čudovať. Dovolili sme marketingu aby nás vychovával na úkor tradícií, odkazu a dedičstva našich predkov.
K bežným povinnostiam – ktoré sa v mnohých pracovných či podnikateľských odvetviach v období Vianoc nabaľujú a ich intenzita kulminuje – sa každoročne pridávajú (častokrát vymyslené, zveličené a niekedy aj zbytočné) povinnosti s prípravou na Štedrý deň a nadchádzajúce sviatočné obdobie. Asi sami – aj na základe vlastných skúseností – uznáte, že vyššie uvedené nie je práve úrodnou pôdou pre šťastné, radostné a pokojné prežitie vianočného obdobia. Popri honbe za kúpou toho správneho darčeka, nápaditej výzdoby či najlepšieho vianočného kapra sa k slovu úplne minimálne, niekedy takmer vôbec, nedostáva podstata, hlavné myšlienky a posolstvo Vianoc. V našich končinách vedia asi všetci – či už sú z kresťanských rodín alebo nie – že tento sviatok je na základe historického vývoja na území Európy a Slovenska už dlhodobo spojený s prvým fyzickým príchodom Ježiša Krista na náš svet, čím sa začali napĺňať proroctvá a texty Starého zákona o príchode spasiteľa, ktorý je stelesnením samotného Boha a jeho veľkorysej obete za všetkých hriešnikov, ktorí v neho uveria a budú ho nasledovať.
Ako už bolo naznačené, pokoj, mier a prejavy lásky sa v tomto období do mnohých rodín nedostavujú. Nie je to vinou nikoho iného, ako nás, členov dnešnej spoločnosti. Mnohí z nás si nechali nahovoriť, že drahý darček poteší nášho blízkeho viac ako naša prítomnosť či podelenie sa o svoje radosti, problémy alebo plány do najbližšieho obdobia. Osobne poznám aj ľudí, ktorí si drahými darčekmi pre iných kompenzujú ich nezáujem či nedostatok času počas zvyšku kalendárneho roka. Nechali sme si vsugerovať, že viac, ako spoločná večerná prechádzka po chutnom vianočnom jedle, alebo bežná diskusia s rodinou nás obohatí program v televízii.
Priznajme sa, koľkí z nás obdobie Vianoc skutočne prežijú, zastavia sa, porozmýšľajú, pomodlia sa, utriedia si veci v hlave – a koľkí, naopak, si po skončení tohto obdobia odfúknu, že konečne to majú za sebou? Niet sa čomu čudovať, pokiaľ sú Vianoce pre niekoho iba o dokonalom uprataní, nákupoch, varení a vypekaní chutných pokrmov alebo o snahe o perfektnú spoločnú vianočnú fotku, s ktorou je pre mnohých potrebné sa pochváliť na niektorej sociálnej sieti – taký človek je prirodzene rád, keď sa to všetko skončí. Skúsme sa namiesto bezdušných prostriedkov a statkov zamerať priamo na osoby, ktoré chceme obdarovať.
Každoročne sa v mnohých z nás bije konzum s duchovnou, podľa môjho názoru tou skutočnou podstatou Vianoc. Je iba na nás, komu dovolíme vyhrať, ktorú stranu budeme živiť. Možno ste sa práve zamysleli a uvedomili si, že často, ak nie každoročne, u vás vyhráva práve mamon a matéria. Ešte stále je do tohtoročných Vianoc dosť času na to, aby sme sa pokúsili, aspoň v nás a v kruhu našej rodiny a blízkych, tento priebeh zvrátiť. Nenechajme si konzumom, ale ani perfekcionalizmom ukradnúť ducha Vianoc!
_______________________________________________________________________________________________________________
Autor článku je Marek Gábrik, študent a aktivista. Na našu stránku prispieva svojimi článkami ako externý bloger.